nieuwsbericht

VWE occasion jaaroverzicht 2018

Occasionverkopen 2,6% gestegen in 2018 Import occasions blijft stijgen, export groeit enorm

In 2018 verkochten autobedrijven 1.164.038 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. Dat zijn 34.663 occasions meer dan in 2017, een groei van 3,1%. Daarmee was 2018 een uitstekend jaar voor autobedrijven, met een veel sterkere groei dan de +0,1% van 2017. Ook de verkopen tussen consumenten onderling namen toe, van 682.735 personenauto’s in 2017 naar 696.052 in 2018. Met 2,0% kwam ook deze groei veel hoger uit dan in 2017. In totaal kochten consumenten daarmee 1.860.090 occasions in 2018, een groei van 2,6% ten opzichte van 2017. Deze stijging wordt gedreven door de economische groei en een verschuiving onder particulieren van het kopen van nieuwe auto’s naar jonge occasions.

Let op: sinds dit jaar rapporteert de RDW geïmporteerde occasions vaker eerst als bedrijfsvoorraad voordat ze verkocht worden. Hierdoor tellen deze bij verkoop als B2C-verkoop mee, terwijl deze verkopen voorheen vaak buiten de occasionverkoopcijfers bleven. Om de marktontwikkeling ten opzichte van vorig jaar zuiver weer te geven, zijn deze importregistraties hier niet meegeteld. De importcijfers vindt u verderop in dit persbericht terug.
 

Porsche en Mini scoren
De top 5 occasionmerken bleef onveranderd. Ford is het enige grote merk waarvan er minder occasions (-2,1%) werden verkocht dan in 2017. De meeste volumemerken groeiden mee met het marktgemiddelde. Vooral Skoda (+13,4%) en Toyota (+6,6%) stegen duidelijk meer. Meer groei was er ook bij vrijwel alle premiummerken. Het sterkste bij Mini (+20,6%), verder ook bij Volvo (+8,9%), Mercedes (+8,4%) en BMW (+7,7%). Ook werd er 21% meer Porsches verkocht, waarmee het een groter occasionmerk is geworden dan Smart, Lexus en Subaru. Procentueel was Tesla de sterkste stijger; verkopen stegen van 321 naar 574 occasions in 2018 (+79%). Aan de andere kant zijn er merken waarvan verkopen duidelijk terugliepen: Honda (-8,4%), Subaru (-7,5%) en Alfa Romeo (-5,7%). Bij deze merken dalen verkopen al een aantal jaar, als gevolg van al eerder teruggelopen nieuw verkopen.

 

Top 10 merken occasionverkopen B2C

grafiek

Bron: VWE Automotive 

 

Renault Clio verdringt Opel Astra
De drie populairste modellen groeiden met het marktgemiddelde mee. Van de Renault Clio werden er duidelijk meer occasions verkocht, waardoor deze naar de vierde plaats steeg. De verkopen van de Opel Astra daalden, waardoor dit model voor het eerst niet meer in top 5 staat. Andere sterke dalers zijn de Volkswagen Passat (-17,7%), Toyota Prius (-11,7%), Renault Mégane (-10,5%), Ford Mondeo (-10,2%) en Ford Ka (-9,3%). Het valt op dat de belangrijkste modellen van Ford allemaal teruglopen. Alleen de SUV’s en kleinere MPV’s van Ford laten positieve cijfers zien. Andere occasions die veel meer werden verkocht zijn de Fiat 500 (+21,9%), Volvo V40 (+19,7%), Toyota Aygo (+17,1%) en Toyota Yaris (+12,3%).

 

Top 10 modellen occasionverkopen B2C

grafiek

Bron: VWE Automotive 

 

Export begint sterk te groeien
De export van occasions groeide sterk in 2018. Export is jarenlang afgenomen, totdat er in 2017 voor het eerst weer een lichte groei van 0,8% was. In 2018 nam de groei met 11,8% toe, van 236.584 occasions in 2017 naar 264.531 in 2018. Deze groei komt onder meer doordat de voorraden occasions in Nederland behoorlijk zijn opgelopen en doordat er veel meer oude auto’s in ons wagenpark voorkomen, die vaker worden geëxporteerd.

 

Polen bleef veruit de belangrijkste exportbestemming. De export naar Polen nam minder toe dan de totale markt, waardoor het aandeel daalde. Export naar Roemenië nam in absolute aantallen af, net als naar Servië, Jordanië en Libanon. Daar stond een sterke groei in export naar Libië tegenover. Er werden in 2018 driemaal zoveel occasions naar Libië geëxporteerd dan in 2017, waardoor het land steeg naar de vierde plaats. De export naar België en Georgië steeg eveneens.

 

Top 5 landen export

grafiek

Bron: VWE Automotive 

 

Van vrijwel alle grote merken werden er meer occasions geëxporteerd dan in 2017. Volkswagen bleef het grootste exportmerk. Nummer 2 Opel vertoonde met 19% een veel sterkere groei. Nog sterkere groei is er bij Kia (+45%), Skoda (+36%), Mitsubishi (+36%), Volvo (+31%) en Mazda (+29%). Dit komt onder meer doordat er grote aantallen van populaire leasemodellen op de markt komen. Bij enkele merken, waaronder Lexus, Porsche en Alfa Romeo, nam de export met een paar honderd auto’s af.

 

Kleinere auto’s
Er zijn een kwart meer Opel Astra’s geëxporteerd. Dat zijn voor een groot deel oude Astra’s. Andere sterke groeiers zijn vooral modellen die nu veel vrijkomen vanuit lease. Zoals de Peugeot 308 en Volvo V60, waarvan export bijna verdrievoudigde. En ook de Renault Clio (+82%), Mitsubishi Outlander (+69%), Skoda Octavia (+46%) en Volvo V40 (+45%). Dalers zijn vooral te vinden in het D-segment. Zoals de Peugeot 508 (-31%), Ford Mondeo (-5%), Audi A4 (-5%) en BMW 3-serie (-4%). Dit segment was altijd zeer belangrijk voor export, maar wordt steeds minder nieuw verkocht in ons land. Daardoor zijn er minder exemplaren voor export voorhanden. Top 5 modellen occasionexport Positie 2018 Positie 2017 Model Aantal 2018 Aantal 2017 Groei 2018 1 1 Volkswagen Golf 10.586 9.872 7,2% 2 3 Opel Astra 8.771 6.962 26,0% 3 2 Renault Mégane 7.490 7.233 3,6% 4 4 Volkswagen Passat 7.160 6.820 5,0% 5 5 Ford Focus 6.917 6.486 6,6%

 

Top 5 modellen occasionexport

grafiek

Bron: VWE Automotive 

 

Import stijgt met 14,3% verder
De import van occasions is in 2018 verder gegroeid. Met een totaal van 226.717 zijn er voor het eerst fors meer dan 200.000 gebruikte personenauto’s geïmporteerd. Ten opzichte van de 198.345 in 2017 geïmporteerde auto’s komt de groei uit op 14,3%. Hoewel het groeipercentage de laatste jaren terugloopt, nemen importaantallen nog steeds sterk toe en bereikt import nu al voor het vijfde achtereenvolgende jaar een nieuw recordaantal.

 

Nog steeds komen veruit de meest importauto’s uit Duitsland en België, en groeien deze ongeveer net zoveel als de totale markt. Import uit diverse andere landen groeit echter sterker, waardoor het aandeel van Duitsland onder de 60% is gezakt. Uit Spanje werden vorig jaar 79% meer occasions gehaald, waardoor het Frankrijk voorbijstreefde en op de derde plaats komt. Import uit Zweden verdrievoudigde bijna in 2018. Een andere opvallende stijger is Kroatië, dat qua aantallen nog klein is maar dit jaar verachtvoudigde. Hiermee lijkt een nieuwe bron van ex-rentals gevonden. Er werden minder occasions uit Tsjechië, Roemenië en Portugal gehaald.

 

Top 5 landen herkomst import

grafiek

Bron: VWE Automotive 

 

Bij verschillende merken was er in 2018 een opvallend sterke groei in import te zien. Er werden maar liefst 28% meer gebruikte Renaults geïmporteerd, waardoor dit merk van de vierde naar de tweede plaats steeg. Bij Lexus was er een groei van 55%, bij Mazda 42% en bij Seat 36%. De enige grote merken waarvan import daalde in 2018, zijn de PSA-merken Peugeot (-5%) en Citroën (-1%). Een opvallende stijger is Rolls-Royce, waarvan import in 2018 met 67% steeg naar 60 gebruikte exemplaren.

 

Veel meer SUV’s naar ons land gehaald
De lijst populairste importmodellen werd ook in 2018 weer aangevoerd door de Volkswagens Golf en Polo, waarvan import verder toenam. Daarna volgen twee sterke stijgers. Import van de Renault Captur groeide met maar liefst 67,2%, waardoor dit model van de 14e naar de 3e plaats steeg. De Nissan Qashqai maakte bijna net zo’n grote sprong. Ook van diverse andere SUV’s werden er veel meer occasions naar ons land gehaald, zoals de Renault Kadjar (+91%), Volkswagen Tiguan (+67%), de Opel Mokka (+66%) en Volvo XC90 (+65%). Modellen waarvan import terugliep zijn vooral kleine auto’s, zoals de Citroën C1 (-6,2%), Opel Corsa (-3,7%) en Peugeot 107 (-2,7%).

 

Top 5 modellen occasionimport

grafiek

Bron: VWE Automotive 

 

Conclusie
De occasionhandel groeide in 2018 op alle fronten. Consumenten kopen steeds vaker occasions, waarbij vooral premium merken en compacte SUV’s erg in trek zijn. Na jaren van teruglopende aantallen zit export sterk in de lift. Tegelijkertijd blijft ook de import van occasions fors stijgen. Dit geeft aan dat het aanbod jong gebruikt in Nederland onvoldoende aansluit op de vraag. Dit komt mede door de grote invloed van de lease op de nieuw verkochte auto’s. De occasionhandel speelt hierop in door steeds internationaler te handelen.

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op