5 tips over foto’s op uw website
Dat een website onmisbaar is, is geen nieuws meer. Het begint met een technisch goede website, maar de vervolgstap is de invulling ervan. Wat laat u zien op uw website? En wat mag er zeker niet ontbreken? Vragen die ons – sinds de introductie van de Module Website – vaak gesteld worden. Ik vroeg Diane Schuitmaker, Productowner van de Module Website, wat tips over websites voor autobedrijven. Deze keer over: foto’s op uw website.
Met goede foto’s op uw website geeft u de bezoeker een kijkje in uw bedrijf en wekt u vertrouwen. Dit kunnen standaard-foto’s zijn, maar eigen foto’s maken het een stuk persoonlijker. Daarom adviseert Diane om foto’s van uw bedrijf te (laten) maken, met de volgende tips!
Tip 1: maak uw foto’s zo neutraal mogelijk
“Zorg ervoor dat uw foto’s neutraal zijn. Gaat u een foto van uw pand maken? Doe dit dan niet wanneer er sneeuw ligt of als er kerstverlichting hangt. Dit zou uw foto’s heel tijdelijk maken, terwijl u uw foto’s natuurlijk het hele jaar door wilt gebruiken! Verder is daglicht bij uw foto’s heel belangrijk en bij buitenfoto’s is een beetje bewolking het meest ideaal.”
Tip 2: maak uw foto’s persoonlijk
“Met persoonlijke foto’s geeft u uw bezoeker een goed beeld van uw bedrijf en wekt u vertrouwen. Bezoekers vinden het fijn om een gezicht achter het bedrijf te zien. Breng daarom uw medewerkers in beeld, bijvoorbeeld tijdens het sleutelen aan een auto.”
Tip 3: zorg dat uw foto’s niet te groot zijn
“Het kan vaak lang duren om een volle SD-kaart met foto’s naar uw computer over te zetten. Zo werkt het ook bij uw website: een pagina met grote foto’s kan traag worden, doordat alle foto’s moeten worden geladen. Zorg er daarom voor dat u uw foto’s eerst verkleint, voordat u ze op uw website zet. Dit kan bijvoorbeeld via fotoverkleinen.nl.”
Tip 4: gebruik foto’s voor complexe onderwerpen
“Sommige onderwerpen zijn lastig in woorden te beschrijven, vooral wanneer de lezer niet helemaal thuis is in de materie. Hoe legt u uw websitebezoeker dan uit welke schades u wel en niet kunt repareren? Met foto’s! Zo kunt u voorbeelden geven van schades die u kunt repareren. En met ‘voor- en na’-foto’s kunt u ook het resultaat laten zien.”
Tip 5: geef uw foto’s een goede bestandsnaam
“De vindbaarheid van uw website kunt u vergroten met goede teksten op uw website. Maar ook met de bestandsnamen van uw foto’s kunt u de vindbaarheid verbeteren. Met een passende bestandsnaam kan een zoekmachine namelijk bepalen waar een foto over gaat. Noem de foto van uw pand daarom niet ‘IMG_0471.JGG’, maar liever ‘pand-autobedrijf-de-boer.jpg’. Hierbij is het handig om streepjes te gebruiken, in plaats van spaties, omdat zoekmachines hier beter mee om kunnen gaan.”