Driekwart elektrische auto's volgend jaar in hoge bijtellingsklasse
Verandering in bijtellingsregels per 1 januari
De bijtellingsregels voor privégebruik van zakelijke auto’s veranderen vrijwel elk jaar. Gebleken is dat dit vaak een enorme invloed heeft op welke modellen er nieuw verkocht worden. Zo leidde de invoering van de 14% bijtelling voor zuinige auto’s ertoe dat er in 2010 en 2011 enorm veel kleine ‘spaardiesels’ zoals de VW Polo Bluemotion en Seat Ibiza werden verkocht. Toen fabrikanten het in 2012 voor elkaar kregen om ook de uitstoot van grotere auto’s onder de grens voor 14% te krijgen, was de Renault Mégane het meest in trek bij leaserijders.
Voordeel voor elektrische auto's
De complete vrijstelling van bijtelling voor plug-in hybrides leidde in 2013 tot een ware run op de Mitsubishi Outlander en Volvo V60. Na aanscherping van de bijtellingsregels werd de Peugeot 308 in 2015 het meest verkochte model. In 2016 werd het 14%-tarief afgeschaft en daalden verkopen van dit model hard. Vanaf 2017 profiteren alleen nieuwe auto’s zonder uitstoot nog van een gunstige bijtelling, en verdubbelden de verkopen van elektrische auto’s. In 2019 is er een bovengrens van 50.000 euro ingesteld voor gunstige bijtelling van elektrische auto’s. Dit heeft geleid tot een verschuiving van de dure elektrische Tesla’s en Jaguars richting elektrische auto’s in de prijsklasse onder of rond de 50.000 euro; met name de Tesla Model 3, Hyundai Kona en Kia Niro.
Top 10 modellen nieuw verkopen elektrische personenauto's
Bron: VWE Automotive
Meer bijtelling voor EV in 2020
De bijtellingsregels veranderen op 1 januari 2020 opnieuw. Dit keer alleen voor volledig elektrische auto’s. Voor deze auto’s geldt nu nog een bijtelling van 4% over de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs. Vanaf 1 januari verdubbelt de bijtelling naar 8%, en dan alleen nog maar over de eerste 45.000 euro van de catalogusprijs. Over het bedrag daarboven geldt dezelfde bijtelling als voor diesel- en benzineauto’s: 22%. Waterstofauto’s blijven de gunstigste regeling houden: die blijft 4%, over de gehele catalogusprijs.
Om de gevolgen van deze nieuwe regels te bepalen, heeft VWE Automotive onderzocht wat er dit jaar verkocht is in de categorie waarvoor de regels gaan veranderen. In de periode januari tot en met oktober 2019 zijn er ruim 32.000 nieuwe elektrische personenauto’s verkocht in ons land. Bijna driekwart daarvan heeft een catalogusprijs boven de 45.000 euro. Als deze auto’s na 1 januari nieuw zouden worden verkocht, zouden deze deels in het 22%-bijtellingstarief vallen. De verandering in bijtelling voor elektrische auto’s van 1 januari 2019 heeft geleid tot een sterke verschuiving naar lager geprijsde elektrische auto’s. Dit jaar had nog maar 5% van de nieuwe elektrische auto’s een catalogusprijs boven de 75.000 euro. Verrassend is ook dat het meest verkochte model in die categorie geen Tesla of Jaguar is, maar de Audi E-tron.
Nieuw verkopen elektrische personenauto per prijsklasse
Bron: VWE Automotive
Verwachting 2020
Dat er eenzelfde aantal dieseloccasions wordt geëxporteerd als geïmporteerd geeft ook aan dat er sprake is van mismatch tussen vraag en aanbod. Het aanbod in ons land wordt sterk beïnvloed doordat er een aantal jaar geleden zeer veel 14% bijtellingsdiesels nieuw zijn verkocht. Dat zijn vooral stations van volumemerken uit het C-segment. Veel kopers van occasions uit dat segment willen echter een benzinemotor. En diesels zijn meer in trek voor zware SUV’s en grotere stations van premiummerken.
Deze verschillen zijn ook terug te zien in de top 10 modellen bij import en export.
N.B. alle cijfers in dit bericht hebben uitsluitend betrekking op nieuw verkopen van volledig elektrische personenauto’s.