Hoe kan ik een export terugdraaien?
Het gebeurt wel eens dat het verkeerde voertuig op export wordt gezet. Of dat vlak na de transactie blijkt dat de verkoop toch niet door gaat. Er is dan een mogelijkheid om de export terug te draaien, maar niet altijd is bekend hoe dit geregeld moet worden. Een veelgestelde vraag is dan ook: “Hoe kan ik een export terugdraaien?”
Voor voertuigen die je ten onrechte voor export hebt aangemeld, moet je binnen zes weken na aanmelding een verzoek voor correctie bij de unit VRD van de RDW indienen. Hiervoor moet je het volgende opsturen:
- Origineel kentekenbewijs deel 11 ( bewijs van uitvoer RDW )
- Originele Kentekencard
- Kopie legitimatie laatst geregistreerde eigenaar
- Uittreksel KvK
- Kopie RDW bedrijfspas
- Legitimatie van degene die opgenomen is in de KvK
- Verklaring met duidelijke oorzaak en reden van de foute aanmelding
Na de verwerking van de correctie stelt de RDW zowel de exporteur als de laatst geregistreerde eigenaar/houder hiervan schriftelijk op de hoogte.
Binnen zes weken corrigeren
Het is belangrijk dat het verzoek tot correctie binnen zes weken na het exporteren bij de RDW binnen is. Is deze termijn verlopen, dan moet het voertuig opnieuw worden geïmporteerd en aangeboden worden bij één van de RDW-keuringsstations. Waarschuwing: als je te vaak gebruik maakt van de correctieprocedure, geeft dit blijk van een onzorgvuldige bedrijfsvoering en kan dat gevolgen hebben voor je erkenning bedrijfsvoorraad.
We helpen graag!
Wil je graag begeleid worden bij het terugdraaien van een export? Dat kan! We kunnen het hele proces uit handen nemen en zorgen ervoor dat het verzoek correct bij de RDW wordt ingediend. De kosten voor deze service zijn €51,- incl. BTW. Wil je hier gebruik van maken of heb je vragen over het terugdraaien van een export? Neem dan contact met ons op, via bestel@vwe.nl of 088 – 893 7001.