Import occasions met stekker 3e kwartaal verdrievoudigd
Plug-in hybrides vaker uit buitenland gehaald
De import van gebruikte elektrische auto’s is sterk in opkomst. In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er ruim 500 plug-in hybride occasions geïmporteerd. In het laatste kwartaal waren dat er ruim drie keer zoveel als vorig jaar.
Vanaf 1 januari 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides omhoog van 7% naar 15%. Daarom willen veel zakelijke rijders nog voor het eind van het jaar een nieuwe plug-in hybride, met als gevolg dat veel modellen voor dit jaar uitverkocht zijn. Om aan de vraag te voldoen worden er ook steeds vaker gebruikte plug-in hybrides uit het buitenland gehaald. In de eerste drie kwartalen van dit jaar waren dat er al ruim 500. In dezelfde periode van 2014 ging het om 199 plug-in occasions, het jaar daarvoor nog slechts 31. Vooral in het derde kwartaal van dit jaar groeide de import sterk: naar 256 plug-in occasions. Dit zijn er meer dan drie keer zoveel als in het derde kwartaal van 2014. Het overgrote deel van deze auto’s is door bedrijven gekocht.
Ook meer elektrische auto’s
Hoewel de volledig elektrische auto in ons land minder populair is dan de plug-in hybride, worden er ook steeds meer volledig elektrische occasions geïmporteerd. In de eerste 9 maanden van dit jaar waren dat er 100, wat een toename van 178% betekent ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal geïmporteerde occasions in de eerste 3 kwartalen van elk jaar:
Modellen
De meest geïmporteerde occasion met stekker is, zowel vorig jaar als dit jaar, de Volvo V60. In het afgelopen kwartaal zijn de nieuw plug-in varianten van de VW Golf en Audi A3 sterk in opkomst. Opvallend is verder dat er ook meerdere exclusieve auto’s met stekker worden geïmporteerd, zoals de Mercedes S-klasse en Porsches Panamera en Cayenne. De bijtelling voor deze zwaardere modellen wordt per 1 januari 2016 verhoogd naar 21%.
De top 10 meest geïmporteerde elektrische occasions:
Prijsvoordeel
Door de grote vraag naar plug-in hybrides in ons land zijn de prijzen voor gebruikte exemplaren hoog. Uit VWE Occasionmonitor blijkt dat de marktwaarde van populaire plug-in occasions in Duitsland 10% lager ligt dan in Nederland. De prijzen in Frankrijk liggen zelfs nog iets lager. Door de lage CO2 uitstoot van deze auto’s is de af te dragen BPM bij import gering. Dit prijsvoordeel en de grote vraag in Nederland maakt dat er steeds meer plug-ins worden geïmporteerd.
De B2C marktwaarde van enkele modellen plug-in occasions: