Jaaroverzicht 2014: teruglopende export, Polen en Libië blijven
maandag 12 januari 2015
De export van occasions is in 2014 gedaald, zowel bij personenauto’s als lichte bedrijfswagens. Bij personenauto’s was een daling te zien van 279.036 in 2013 naar 247.348 in 2014 (-11,4%). De daling was bij lichte bedrijfsauto’s met 18,3% groter: in 2013 werden 57.381 gebruikte bedrijfsauto’s geëxporteerd, terwijl dat er in 2014 nog maar 46.902 waren. Daarmee was 2014 het tweede achtereenvolgende jaar dat de export terugliep. Het beperkte occasionaanbod en de hoge prijzen maken verkoop binnen Nederland voor bepaalde modellen interessanter dan export.
Personenauto’s
Polen bleef in 2014 de belangrijkste exportbestemming voor personenauto’s. De export naar Libië liep terug. Na de revolutie was deze markt daar tijdelijk sterk toegenomen. Daarentegen groeide de export naar België, waardoor dit land steeg naar de tweede plaats van grootste exportmarkten. Andere groeimarkten waren Roemenië, Bosnië-Hercegovina en Jordanië. Exporten naar Litouwen, Duitsland, Georgië en Benin daalden fors.
Top 10 landen export personenauto’s
Het merk waarvan de meeste personenauto’s geëxporteerd werden bleef in 2014 Volkswagen, ondanks een daling van 5,0%. Opvallend is de sterke daling bij Opel: hiervan werden maar liefst 24,3% minder personenauto’s geëxporteerd. In 2014 gingen er wel meer Kia’s (+33,8%), Skoda’s (+19,3%) en Porsches (+17,1%) naar het buitenland.
In 2013 was de Opel Astra het meest geëxporteerde model; in 2014 daalde de export hiervan sterk (-31,5%), waardoor de VW Golf de grootste werd. Een sterke stijger is de Kia Sportage; hiervan werden in 2014 bijna drie keer zoveel exemplaren (2.377) geëxporteerd als in het jaar daarvoor.
Top 5 modellen occasionexport personenauto’s
Bron: VWE Trendweb
N.B. Alle bovenstaande cijfers hebben uitsluitend betrekking op gebruikte personenauto’s.
Bedrijfswagens
De export van lichte bedrijfsauto’s is met 18,3% sterk gedaald. In 2013 werden er 57.381 gebruikte bedrijfsauto’s geëxporteerd, in 2014 nog 46.902. Redenen hiervoor kunnen de sterke vraag en hoge prijzen in Nederland zijn. Een andere reden kan de onrust zijn in de grootste exportmarkt, Oekraïne. Dit land is al jaren de belangrijkste bestemming voor gebruikte Nederlandse bedrijfsauto’s. Dit was ook in 2014 het geval, echter daalde de export naar Oekraïne wel sterk. Andere exportmarkten die sterk terugliepen waren Moldavië en Libië. Groei was er in de export van bedrijfsauto’s naar Roemenië, Hongarije en Guinee.
Top 10 landen export bedrijfswagens
Volkswagen is het merk waarvan zowel in 2013 als in 2014 de meeste bedrijfsauto’s geëxporteerd zijn. Tegelijkertijd is dit het merk waarvan de export het meest daalde; in 2014 zijn er 3.000 Volkswagen bedrijfsauto’s minder geëxporteerd dan in 2013 (-22,9%). Andere merken waarvan er veel minder werd geëxporteerd zijn Hyundai, Seat, Kia en Suzuki. Het enige merk met een grote groei in het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s is Chevrolet (van 250 naar 318).
De VW Transporter was net als in 2013 de meest geëxporteerde bedrijfsauto, echter liep de export hiervan met maar liefst 23,0% terug in 2014. Bij de kleinere VW Caddy was de teruggang nog groter (27,8%), waarmee dit model van de tweede naar de vierde plaats van exportmodellen terugviel. De weinige modellen waarvan de export steeg zijn met name de Iveco Daily (van 995 naar 1.051), Nissan NV200 (van 26 naar 131) en Mercedes-Benz Viano (van 51 naar 74).
Top 5 modellen occasionexport bedrijfswagens