Koreaanse auto's steeds populairder bij Nederlanders
Nu heel Nederland de aandacht richt op de Olympische Winterspelen in Zuid- Korea, zijn we benieuwd naar de interesse van de Nederlandse autokoper in de Koreaanse auto’s. Uit een analyse van VWE Automotive blijkt dat die interesse steeds groter wordt; de verkopen van auto’s van Koreaanse komaf zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor is het aantal Koreaanse auto’s in Nederland in tien jaar tijd met 80% gegroeid tot bijna 594.000 personenauto’s. Daarmee maken Koreanen nu 7,0% van het Nederlandse wagenpark uit. Tien jaar geleden was dat aandeel nog 5,1%.
De ontwikkeling van Koreaanse personenauto’s in het Nederlandse wagenpark:
Bron: VWE Automotive
In 2008 was Hyundai nog veruit het grootste Koreaanse merk in Nederland. Sinds die tijd is Kia flink in aantallen toegenomen en nu bijna even sterk aanwezig in ons wagenpark. Ook de aantallen van Daewoo en de Koreaanse modellen die daarna onder de merknaam Chevrolet zijn verkocht, zijn samen met 8% toegenomen. Dit is opmerkelijk omdat beide merken al enige tijd niet meer nieuw worden geleverd in ons land. Ssangyong verkoopt daarentegen wel weer nieuwe auto’s, maar van dit merk is het aantal personenauto’s in Nederland in tien jaar tijd juist gehalveerd.
Personenauto’s van Koreaanse merken in het Nederlandse wagenpark:
Bron: VWE Automotive
Kleine modellen in trek
Veruit de meest verkochte Koreaanse occasion was in 2017 de Kia Picanto. Deze wordt gevolgd door twee andere kleine auto's uit het A-segment; de Matiz (eerst onder de merknaam Daewoo, later als Chevrolet verkocht) en de Hyundai i10. Van alle Koreaanse occasions die vorig zijn verkocht, was maar liefst 40% een klein autootje uit het A-segment. De minst verkochte Koreaanse occasion was vorig jaar de Hyundai Stellar.
Top 10 meest verkochte Koreaanse occasions:
Bron: VWE Automotive