bpm

Meer import? Meer BPM?

Importeert u of begeleidt u de import van bijvoorbeeld jong gebruikte auto’s? Zo ja, dan krijgt u steeds vaker te maken met de WLTP-meetmethode en deze heeft impact op de belasting die u moet betalen. Wat betekent dit voor u en welke hulp kunt u bij de BPM-berekening gebruiken?

Het berekenen van de rest-BPM en bruto-BPM is nog een ingewikkeld kunstje. Er zijn meerdere manieren om dit te doen, maar als het over meerdere voertuigen in één keer gaat, dan zoekt u naar een snelle oplossing. Automatisering is dan een uitkomst.


Van catalogusprijs naar WLTP
Van auto’s tot 2013 wordt de BPM berekend over de netto catalogusprijs. Bij auto’s vanaf 1 januari 2013 wordt gekeken naar de CO2-uitstoot in gram/km. Dit is niet nieuw. Nieuw is wel dat er bij auto’s met een eerste toelating op of na 1 juli 2020 niet meer gebruik wordt gemaakt van de NEDC-meetmethode. 

Bij jong gebruikte importauto’s wordt steeds vaker de WLTP-meetmethode gebruikt. Deze methode zorgt voor een realistischere berekening en dit resulteert vaak in een hoger gemeten CO2-uitstoot. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de BPM. 


BPM-indicatie voor iedere situatie
Wat als u in één keer een indicatie per auto zou kunnen krijgen, ongeacht de leeftijd van het voertuig? En wat als u uw BPM-berekening zou kunnen automatiseren? U bespaart dan flink wat tijd en kosten. De BPM berekening van VWE kunt u gebruiken voor eigen gebruik, of als service aan uw klanten.


Alle mogelijkheden inzichtelijk met VWE
Benieuwd hoe u eenvoudig uw BPM-berekeningen kunt laten uitvoeren? Neem contact op met Danny Miedema, Business Consultant. Bel 06 1089 2447 of mail grootzakelijk@vwe.nl

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op