Minder reizigers in het OV leidt tot hogere verkoop auto’s
Onlangs meldde* de ANWB dat “ruim een derde van de Nederlanders (36 procent) na de coronacrisis vaker met eigen vervoer wil gaan reizen in plaats van met het openbaar vervoer.” VWE heeft mede op basis van de gegevens in de Finnik kentekenapp onderzocht of deze ontwikkeling in de occasionverkoopcijfers en online zoekactiviteiten van consumenten terug te zien is.
Hogere aantallen dan in 2019
Het aantal verkochte occasions is in de tweede week van juni gestegen naar bijna 29.000. Dat is 15% meer dan in de week ervoor. Sinds begin juni ligt het aantal verkochte occasions elke dag boven het aantal van vorig jaar. Dit is een duidelijk signaal dat er veel vraag en activiteit is in de occasionmarkt. Het valt daarbij op dat, in vergelijking tot het eerste kwartaal van 2020, vooral kleinere auto’s, zoals Volkswagen Polo en Golf, Opel Corsa, Ford Fiesta en Renault Clio nog beter verkopen.
Meer bevragingen autorapporten in Finnik
Naast het signaal van het aantal verkochte occasions zien we ook een verandering in het zoekgedrag van de autokoper. Een voorbeeld daarvan is de toename van het aantal opgevraagde autorapporten in Finnik. We zien daarin een stijging van 15% bij het aantal gratis autorapporten. De grootste groei is te zien bij het aantal betaalde premium rapporten. In mei zagen we daar een stijging van ruim 100%. In juni zet deze trend door, wat een duidelijk signaal afgeeft voor de koopintentie van consumenten. Opvallend is dat zowel in de Finnik-cijfers als in de verkoopcijfers van auto’s in het A en B-segment de boventoon voeren.
Slimmer een auto aankopen
Niet alleen het aankoopbedrag is belangrijk voor consumenten, maar ook de maandelijkse kosten. Dit zien we terug in het aantal bevragingen in Finnik voor de Total Cost of Ownership. De bevragingen zijn de afgelopen weken fors toegenomen. Deze nieuwe feature in de app geeft consumenten meer zekerheid over de kosten na de aankoop de auto.
Inzicht in verkoopprijs
Om consumenten méér informatie te geven over occasions, is Finnik uitgebreid met de advertentiehistorie van occasions. Hiermee krijgt de potentiële koper inzicht waar, wanneer en voor welk bedrag de auto in het verleden geadverteerd heeft gestaan. Op deze manier wordt een stukje aankoopzekerheid toegevoegd aan het verkoopproces dat steeds meer online plaatsvindt.
*ANWB: 36% van de Nederlanders willen OV na coronacrisis mijden.