Nationaal Occasion Onderzoek 2022
De occasionmarkt 2022 blijft oververhit. De prijzen blijven stijgen en de schaarste op de markt neemt voorlopig niet af. Toch blijkt er iets opvallends uit de data van het Nationaal Occasion Onderzoek 2022: na het topjaar van 2021 is het totaal aantal occasionverkopen afgelopen maanden licht gedaald t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Meer actuele uitkomsten uit het onderzoek leest u in het Nationaal Occasion Onderzoek 2022 (N.O.O.). Voor slechts 149 euro krijgt u toegang tot de digitale omgeving.
Opvallende trends occasionmarkt 2021-2022
Het Nationaal Occasion Onderzoek 2022 is samengesteld door vakblad Automobiel Management en voertuigdataexpert VWE.
Het onderzoek kent een aantal opvallende trends:
- De lichte afname van de occasionverkoop 2022 zie je terug bij alle segmenten, behalve bij SUV’s, die verkoop is gestegen
- Het marktaandeel EV/(Plug-in) hybride stijgt ook en is nu 12,4% (t.o.v. benzine en diesel)
- De bedrijfsvoorraad daalt en de gemiddelde vraagprijs (vooral bij EV en Plug-in hybride) stijgt
Tiende editie
De belangrijkste conclusies uit het rapport werden gepresenteerd tijdens het AM Remarketing Event op 23 juni 2022 in Green Village in Nieuwegein. De tiende editie van het onderzoek bestaat uit twee delen. Het eerste onderdeel is het trendonderzoek van 2022 (jan t/m mei). Daarbij is de data vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor. Het tweede onderdeel bestaat uit het onderzoek van de jaarcijfers 2021. Deze zijn voor de volledigheid vergeleken met de jaren 2019 en 2020.
Antwoord op deze vragen
Lezers krijgen onder meer antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn de effecten van de coronacrisis op de occasionsector?
- Hoeveel occasions zijn er verkocht?
- Welke aandrijfvormen winnen dan wel verliezen aan populariteit?
- Welke modellen en merken doen het goed?
- Hoe gaat het met de occasionvoorraden?