NIEUW: Nationaal Occasion Onderzoek 2015
Occasions steeds sneller en aan oudere consument verkocht
Peugeot haalt Volkswagen in
Occasions worden steeds sneller verkocht en de gemiddelde occasionkoper wordt steeds ouder. Dit zijn twee voorbeelden van de conclusies die zijn getrokken uit het nieuwe Nationaal Occasion Onderzoek.
Het gemiddeld aantal dagen dat een gebruikte personenauto bij een autobedrijf te koop staat, is in 2014 tot onder de 74 dagen gedaald. Dat is twee weken korter dan in 2009. Sinds de piek van 88 dagen in 2009 daalt de gemiddelde statijd elk jaar. Daarnaast is gebleken dat de gemiddelde occasionkoper steeds ouder is. De grootste groei zit bij de 65 plussers met een toename van 8,5%.
Een reden dat occasions sneller verkocht worden is dat het aanbod beperkt is. Er staan minder auto’s in de bedrijfsvoorraden van autobedrijven en tegelijkertijd stijgen de verkopen licht. Een andere reden is dat autobedrijven steeds meer precies die occasions in hun showroom aanbieden die populair zijn bij consumenten. En die dan vaak snel verkocht worden.
Peugeot sneller verkocht
Van alle grote merken werden occasions van Volkswagen en Audi jarenlang het snelst verkocht. Maar in 2014 is de gemiddelde statijd van gebruikte Peugeots met ruim vijf dagen gedaald, waarmee Peugeot zowel VW als Audi heeft ingehaald. Met gemiddeld 64,8 dagen worden Peugeot-occasions nu het snelst verkocht. Vooral jonge kleine Peugeots kennen korte statijden, maar ook occasions van andere volumemerken worden steeds sneller verkocht. De statijden van Duitse premiummerken zoals BMW en Audi dalen niet.
Grootste groei occasionaankoop bij 65-plusser
Dit jaar zijn in het Nationaal Occasion Onderzoek ook inzichten in de kenmerken van de occasionkoper opgenomen. Een logische toevoeging voor VWE dat begin 2015 de consumentenmarkt betrad met Finnik. De occasionkoper blijkt steeds ouder te zijn - de meest voorkomende groep kopers van occasions bij autobedrijven zijn consumenten tussen de 46 en 55 jaar oud. Verkopen aan groepen onder de 45 jaar zijn stabiel of lopen terug; aan consumenten boven de 45 jaar worden er juist steeds meer occasions verkocht. De grootste groei zit bij de 65-plussers: vorig jaar stegen de occasionaankopen door deze groep met 8,5 procent. Deze ouderen zijn weliswaar de groep consumenten die in 2014 de meeste nieuwe auto’s kochten, maar ze kiezen ook steeds vaker voor een occasion. Merken trekken heel verschillende groepen occasionkopers. Het merk met het hoogste aandeel 65-plussers onder zijn occasionkopers blijkt Renault-dochter Dacia.
Top 5 meest gekochte merk occasions onder 65-plussers:
Bron: VWE Trendweb
Nationaal Occasion Onderzoek 2015: trends en verdieping kenmerken occasionkoper
Deze, en nog veel andere conclusies komen voort uit het vierde Nationaal Occasion Onderzoek (NOO), dat is uitgevoerd door VWE voertuiginformatie en –documentatie in samenwerking met het vakblad Automobiel Management. Marc van der Elst, onderzoeker van VWE, onderzocht de trends van de Nederlandse occasionmarkt.
Download hier het Nationaal Occasion Onderzoek 2015!
N.B.: Alle genoemde cijfers hebben uitsluitend betrekking op door autobedrijven aan consumenten verkochte gebruikte personenauto’s.