Strengere milieueisen voor voertuigen die de weg op mogen
Binnenkort treden er nieuwe Europese APK-eisen in werking, waarbij het brandstof- en elektriciteitsverbruik van specifieke voertuigen uitgelezen en doorgestuurd moeten worden, met uitzondering van volledig elektrische auto's. De nieuwe Europese APK-eisen zullen van toepassing zijn op alle APK-keuringsstations in alle lidstaten van de Europese Unie. Het brandstof- en elektriciteitsverbruik van specifieke voertuigen zal uitgelezen en doorgestuurd worden, met uitzondering van volledig elektrische auto's. Het Europees Milieuagentschap (EEA) zal deze gegevens beoordelen en vergelijken. Het uitgelezen verbruik zal geen invloed hebben op het APK-resultaat.
Regelgeving nog niet gepubliceerd
Vanaf 20 mei 2023 treedt deze Europese regelgeving in werking, waarbij het verplicht is om brandstofgegevens uit te lezen en door te geven tijdens de APK-keuring. Het ministerie heeft echter de apparatuurvereisten voor deze verplichting nog niet gepubliceerd, waardoor het nog onduidelijk is welke apparatuur nodig zal zijn. Zodra het ministerie de apparatuurvereisten voor deze verplichting publiceert, zal er meer informatie beschikbaar worden over de implementatie van deze eis. Hierbij zal ook duidelijk worden waar de benodigde apparatuur kan worden aangeschaft om aan de gestelde voorwaarden te voldoen.
Testapparatuur
Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor en een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2021 vallen onder de nieuwe regelgeving. Deze voertuigen zijn standaard uitgerust met een brandstofverbruik registratiesysteem als onderdeel van het EOBD-boordsysteem. Met behulp van een diagnoseapparaat kunnen deze gegevens worden uitgelezen en vervolgens automatisch worden verstuurd naar de RDW. Het testapparaat moet daarom ook in staat zijn om deze gegevens te verzenden, wat in veel gevallen kan worden bereikt door middel van een software-update. Als een update niet voldoende is, kan het nodig zijn om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Neem contact op met de leverancier of fabrikant voor meer informatie over de benodigde apparatuur.
Invoeren in het APK meldscherm
De RDW is verantwoordelijk voor het jaarlijks doorsturen van alle ontvangen brandstofverbruiksgegevens naar het Europees Milieuagentschap (EEA), dat deze gegevens als persoonsgegevens mag gebruiken. Bij het aanbieden van de APK-keuring dient de aanvrager te worden gevraagd of men bezwaar heeft tegen het delen van de bijbehorende gegevens. Indien bezwaar wordt gemaakt, is het niet toegestaan om de gegevens te delen. Als keurmeester kun je dit aangeven in het APK-afmeldscherm. Als het uitlezen van de gegevens om technische redenen niet mogelijk is, kan dit ook bij het afmelden worden aangegeven. Dit geldt ook als de erkenninghouder nog niet over geschikte uitleesapparatuur beschikt. Dit is een tijdelijke oplossing totdat de regelgeving voor de uitleesapparatuur is gepubliceerd. Als alle brandstofverbruiksgegevens zijn verstuurd, kan de keuring worden afgerond en kan het voertuig worden afgemeld.