Vraag van een klant
In iedere nieuwsbrief geven we antwoord op een vraag van een klant. Vragen die wellicht ook bij u spelen, dus delen we graag de antwoorden met u. De vraag van deze maand is: “Ik heb een buitenlandse koper, afkomstig van buiten de EU, die een auto bij mij wil kopen. Ik kan hem de auto dus zonder BTW verkopen. Maar hoe regel ik dit? En wat heb ik daarvoor nodig?”
VWE biedt verschillende mogelijkheden waarbij u een buitenlandse klant, afkomstig van buiten de EU, veilig op pad kunt sturen én zelf uw administratie op orde heeft. Het werkt als volgt:
Wanneer u een BTW-voertuig verkoopt buiten de EU dan kunt u de factuur uitschrijven op 0%-BTW-tarief. Hiervoor moet u aan de Belastingdienst kunnen aantonen dat het voertuig ook daadwerkelijk de EU verlaten heeft. Dit doet u met een Douanedocument, ook wel EAD genoemd.
1) Zelf aangifte verzorgen vanaf eigen locatie
Om zelf een Douanedocument te kunnen aanvragen, heeft u een ‘Sagitta vergunning’ nodig. Indien u Douanedocumenten wilt aanvragen voor voertuigen die niet in uw voorraad staan, heeft u aanvullend daarop een ‘Expediteur vergunning’ nodig. Beide vergunningen zijn aan te vragen bij de Douane, maar VWE kan de aanvraag ook voor u verzorgen; klik hier voor meer informatie.
Wanneer u geen vergunning wilt aanvragen, kunnen de aangiften ook verzorgd worden door gebruik te maken van de vergunning van VWE. U wordt dan als laadplaats toegevoegd aan de vergunning van VWE. Neem hiervoor contact met ons op, via 088 – 893 7050.
Het Douanedocument aanvragen en meegeven
Zodra u een vergunning heeft, kunt u via diensten.vwe.nl binnen een handomdraai de aangifte ten uitvoer verzorgen en een Douanedocument uitdraaien. Het proces is gekoppeld aan de export-transactie (OREH), waardoor u geen dubbele gegevens hoeft in te voeren.
U geeft het Douanedocument aan de buitenlandse koper mee als begeleidingsdocument van het te exporteren voertuig. Bij het verlaten van de EU laat de koper het Douanedocument scannen of afstempelen.
- In het geval van scannen krijgt u een elektronische melding (COE: Confirmation of Exit)
- In het geval van stempelen moet u het afgestempelde Douanedocument van de koper toegestuurd krijgen
Beide zijn een bewijs dat de auto de EU heeft verlaten.
Maak het dossier compleet
Wat moet u bewaren in het dossier voor een transactie buiten de EU (dus een 0%-BTW transactie)?
- Kopie factuur (gericht aan buitenlandse koper met adres buiten de EU;
- Kopie legitimatie van de koper;
- Kopie Kentekencard of kentekenbewijs Deel IA;
- Kopie Douanedocument;
- COE (Confirmation of exit) of een door de Douane afgestempeld origineel Douanedocument of alternatief bewijs.
Let op! In het geval van een afgestempeld Douanedocument of alternatief bewijs, moet u zelf melding bij de Douane doen dat er een alternatief bewijs is. Hiermee voorkomt u dat de aangifte ongeldig wordt verklaard. Klik hier voor meer informatie over het aanleveren bij de Douane.
2) Via een Servicepunt regelen
Wanneer u geen ‘Sagitta vergunning’ heeft, kunt u ook bij de VWE Servicepunten terecht voor een Douanedocument. In dat geval moet het voertuig eerst worden afgemeld voor export en vervolgens ontvangt u een Douanedocument.
Benodigde documenten
De buitenlandse afnemer komt aan de balie van een VWE Servicepunt en neemt mee:
- Het voertuig (benodigd voor een eventuele steekproef van de Douane);
- Factuur, gericht aan buitenlandse koper met adres buiten de EU;
- Kentekenbewijzen Deel IB, Deel II en het origineel of een kopie van kentekenbewijs Deel I (IA) of de Kentekencard samen met de bijbehorende tenaamstellingscode;
- Geldig legitimatiebewijs (van de buitenlandse koper).
Deposit service
Om er zekerder van de zijn dat er een bewijs van uitvoer buiten de EU retour komt, kunt u gebruik maken van onze ‘deposit service’. De buitenlandse koper betaalt aan VWE een borg-bedrag en krijgt dit pas van VWE terug zodra:
- er een COE (Confirmation of Exit) afgegeven wordt door de Douane, of:
- een door de douane afgestempeld origineel Douanedocument retour ingeleverd wordt.
Beide zijn een bewijs dat de auto de EU heeft verlaten. Met de ‘deposit service’ bent u zeker van het ontvangen van dit bewijs voor de Belastingdienst.
Maak het dossier compleet
Wat moet u bewaren in het dossier voor een transactie buiten de EU (dus een 0%-BTW transactie)?
- Kopie factuur (gericht aan buitenlandse koper met adres buiten de EU;
- Kopie legitimatie;
- Kopie Douanedocument;
- COE (Confirmation of Exit) of een door de douane afgestempeld origineel Douanedocument
Let op! In het geval van een afgestempeld Douanedocument, moet u melding bij de Douane doen dat er een alternatief bewijs is. Klik hier voor meer informatie over het aanleveren bij de Douane.
U kunt terecht bij de volgende locaties:
- Servicepunt Beverwijk Automarkt
- Servicepunt Beverwijk Gooiland
- Servicepunt Erp
- Servicepunt Heerhugowaard
- Servicepunt Hoogeveen
- Servicepunt Niebert
- Servicepunt Nieuwegein
- Servicepunt Roosendaal
- Servicepunt Schiedam
- Servicepunt Uden
Klik op het betreffende Servicepunt voor het adres en de openingstijden.
Meer informatie of direct aanmelden?
Wilt u meer informatie over het aanvragen van Douanedocumenten? Of wilt u zich direct aanmelden? Kijk dan op deze pagina, of neem contact op met het Klant Contact Center via 088 – 893 7001 of info@vwe.nl.