VWE occasion jaaroverzicht 2019
Groeiend vertrouwen in Volkswagen op occasionmarkt
Occasionverkopen met 2,4% naar recordhoogte gestegen: Einde aan stijging import occasions, sterke groei export
Autobedrijven verkochten in 2019 in totaal 1.195.348 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. Dat zijn er 28.565 meer dan de 1.166.783 in 2018 verkochte occasions; een groei van 2,4%. Daarmee groeide de markt minder sterk dan in 2018. De groeide betekent wel een nieuw verkooprecord. De verkopen tussen consumenten onderling daalden met 1,2%, van 699.072 personenauto’s in 2018 naar 690.991 in 2019. De trend dat occasions steeds meer door autobedrijven worden verkocht zette zich daarmee voort. In totaal kochten consumenten 1.886.339 occasions, 1,1% meer dan in 2018. Deze groei komt voort uit de economische groei en een bij particulieren verdere verschuiving van het kopen van nieuwe auto’s naar jonge occasions.
Vooral Volkswagen in trek
Autobedrijven verkochten 6,8% meer gebruikte Volkswagens. Dit merk versterkte de koppositie en heeft dus een groeiend vertrouwen bij de consument. Eén op de negen in 2019 verkochte occasions was een Volkswagen. Opvallend is dat de verkopen van de andere top 5 merken allen daalden. Ook werden er duidelijk minder Fiats en Hyundai ’s verkocht. Veel groei was er bij BMW, Audi, Skoda en Mini. Daarmee presteerden de VAG- en BMW-concerns het beste, en steeg hun gezamenlijk aandeel tot meer dan een kwart van de occasionmarkt. De groei bij Tesla zit er goed in. Er werden bijna driemaal zoveel Tesla’s verkocht als in 2018, maar het blijft verhoudingsgewijs een klein merk op de occasionmarkt, kleiner nog dan landgenoten Jeep of Chrysler.
Top 10 merken occasionverkopen B2C
Bron: VWE Automotive
Populaire VW-modellen verdringen Opels
De lijst meest verkochte occasions wordt aangevoerd door twee Volkswagens, die hun positie verder versterkten. Het geeft er blijk van dat er vertrouwen is in deze modellen van VW. Verkopen van de andere modellen in de top 5 daalden, maar de volgorde bleef gelijk. Ook werd er veel minder verkocht van de belangrijke modellen Renault Mégane (-15,3%) en Opel Astra (-11,5%). Sterke groei was er voor de Renault Captur (+19,7%), BMW 1-serie (+17,5%), Mini (+17,4%) en Peugeot 308 (+16,7%). Onder de kleine auto’s trad er een verschuiving op; verkopen van de Toyota Aygo, Fiat 500, VW Up! en Kia Picanto stegen, terwijl verkopen van de Renault Twingo en Ford Ka behoorlijk daalden.
Top 10 modellen occasionverkopen B2C
Bron: VWE Automotive
Export stijgt tot meer dan 300.000 occasions
De export van occasions is sterk gegroeid in 2019. In 2018 steeg de export al met 11,8% naar 264.907 personenauto’s. In 2019 steeg dit verder naar 303.524 occasions, waarmee de groei uitkwam op maar liefst 14,6%. Die groei zit zowel bij jongere als bij oude auto’s. Die groei bij jonge auto’s komt onder meer doordat er in 2015 veel nieuwe leaseauto’s zijn verkocht, waarvan een groot deel in 2019 is teruggekomen vanuit lease. Daarnaast is de voorraad occasions in Nederland groot en hebben we veel oudere auto’s in ons wagenpark, die niet goed aansluiten op de wensen van de Nederlandse consument.
Polen bleef weliswaar de belangrijkste exportbestemming. De export naar Polen nam in 2019 wel af. De export naar Libië nam daarentegen met de helft toe, waardoor Libië naar de tweede plaats steeg. Ook de export naar België, Duitsland, Oekraïne, Frankrijk en Georgië nam sterk toe. Opkomende markten, waar de export naartoe verdubbeld zijn Zweden en Armenië. Export naar de Zuid-Europese landen Servië, Italië, Bosnië-Herzegovina en Montenegro nam in 2019 behoorlijk af.
Top 5 landen export
* Bij circa 75% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.
Bron: VWE Automotive
De export van vrijwel alle grote merken steeg in 2019. Opel met maar liefst +19,9%, en Peugeot +23,2%, waarmee het landgenoot Renault uit de top 3 verdreef. Andere sterke stijgers zijn Volvo, Skoda en Mitsubishi, merken met modellen die een paar geleden zeer populair waren in de lease met hybrides of 4%-bijtellingsauto’s. Deze auto’s komen nu in grote aantallen terug en een deel daarvan gaat direct naar het buitenland. Dacia en Mini speelden een kleine rol in export, maar aantallen namen in 2019 met ruim 80% toe. Het enige volumemerk waarvan export daalde was Kia (-6,3%).
Kleine modellen
Grootste stijger was de Peugeot 308, waarvan export meer dan verdubbelde en het model van de 15e naar 4e plaats steeg. Export van de Mitsubishi Outlander steeg met ruim 90%. Maar ook de Opel Astra was een populaire exportauto, en naderde de nummer 1 tot slechts een paar honderd auto’s verschil. Export van de kleine en oudere Hyundai Atos verviervoudigde. Deze gaan veel naar Libië. Ook export van veel modellen uit het B-segment stegen sterk, zoals de Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa, Peugeot 208 en Citroën C3. Dalers zijn er ook, zoals de Renault Mégane (-11,3%), waarvan er nu minder uit lease terugkomen, Peugeot 307 (-7,5%) en Ford Focus (-4,8%).
Top 5 modellen occasionexport
Bron: VWE Automotive
Import loopt terug
Na jaren van sterke groei is de import van occasions in 2019 gedaald. Er werden 216.689 occasions geïmporteerd; 4,6% minder dan het recordaantal van 227.200 in 2018. Toch lag het importvolume nog steeds boven dat van 2017 en alle eerdere jaren. Met de grote voorraden occasions is er vaker al voldoende aanbod in eigen land.
Duitsland bleef veruit het belangrijkste land van waaruit occasions worden geïmporteerd. Er zijn in 2019 minder auto’s vanuit België geïmporteerd. Ook import vanuit diverse andere Europese landen daalde sterk, met name vanuit Portugal, Italië, Bulgarije en Finland. Grootste stijger is Kroatië, waar de laatste twee jaar steeds meer ex-huurauto’s vandaan worden gehaald. Andere stijgers zijn Denemarken, Slowakije, Hongarije en Roemenië.
De enige verschuiving in de landentop 10 was dat Denemarken in 2019 steeg naar de zesde plaats, ten koste van Italië. Opvallend is verder dat de import uit Groot-Brittannië en Japan, landen met rechts gestuurde auto’s, sterk toenam. Vanuit Japan met bijna de helft naar 399 occasions
Top 5 landen herkomst import
Bron: VWE Automotive
De daling is ook terug te zien bij het grootste importmerk, Volkswagen. In 2019 werden er 2,2% minder gebruikte Volkswagens geïmporteerd. Toch is dat nog altijd meer dan twee keer zoveel als van de nummer twee, Mercedes-Benz, dat import met 2,5% zag stijgen. Maar de sterkste groei zit niet bij Duitse merken, maar bij Seat, Mazda, Kia, Hyundai en Tesla. De import van elektrische auto’s steeg relatief sterk, maar toch maken EV’s nog minder dan 1% van de occasionimport uit. Zeer grote dalingen zijn er voor de belangrijke importmerken Volvo (-21,8%) en Opel (-14,2%).
Opel zakte hierdoor terug van de 6e naar 8e plaats. Maar ook import van Peugeot, Citroën, Fiat, Renault en BMW liep behoorlijk terug. Een opvallende stijger is Bentley, waarvan import in 2019 met 45% steeg naar 154 gebruikte exemplaren.
Meer import van populaire Ford-modellen
Er werden in 2019 minder gebruikte Volkswagens Golfs geïmporteerd, maar aantallen kwamen nog net boven de nummer 2 uit, de Volkswagen Polo. Import van de Ford Focus groeide sterk, waardoor dit model in de top 5 is gekomen. Ook populariteit van de kleinere Ford Fiesta nam toe. Van de Toyota Yaris, BMW 3-serie en Opel Corsa, modellen die afgelopen jaren zeer veel werden geïmporteerd, namen aantallen in 2019 sterk af. Grootste daler was de Opel Astra (-32,0%). Import nam verder toe van de Audi A1 (+14,1%), Renault Scenic (+13,0%), Mercedes A-klasse (+11,4%) en VW Up! (+8,1%).
Top 5 modellen occasionimport
Bron: VWE Automotive
Conclusie
2019 was weer een goed jaar voor de occasionmarkt. Net als in 2018 kochten consumenten meer occasions, en vaker van autobedrijven. De voorsprong van Volkswagen ten opzichte van andere volumemerken werd nog groter. Het vertrouwen in dit merk keert duidelijk terug. De voorraden occasions bij autobedrijven waren groter dan enkele jaren terug. Daardoor was er minder aanvulling vanuit het buitenland nodig, en daalde de import van occasions voor het eerst in jaren. Anderzijds leidde het tot een groei van de export, vooral van modellen die vanuit lease terugkomen en die geen aansluiting vinden op de vraag van de Nederlandse consument.