Wat een mobiele bezoeker niet op een website wil zien
Autokopers besteden 90% van hun oriëntatie-tijd op internet. Tel daarbij op dat in 2016 62% van de automotive-gerelateerde zoekopdrachten vanaf een mobiele telefoon werden gedaan. Genoeg redenen waarom een mobiel-vriendelijke website onmisbaar is voor autobedrijven. Maar wanneer is een website mobiel-vriendelijk (oftewel: responsive)? Wat wil een mobiele bezoeker dan zien? Of laten we het eens omdraaien: wat wil een mobiele bezoeker juist niet zien?
Is een mobiel-vriendelijke website een verkleinde versie, die netjes zichtbaar is op een klein scherm? Nee, dat is niet genoeg! Een mobiel-vriendelijke website is een optimale weergave van de website, waarbij alleen de voor de mobiele bezoeker relevante zaken worden getoond. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het gelukkig niet. Verplaats u eens in de mobiele bezoeker en bedenk wat hij wil zien. Maar vooral ook: wat hij niet wil zien. Dat is bijvoorbeeld:
- Een pagina die niet geheel zichtbaar is. Niets is vervelender voor een mobiele bezoeker dan slechts een deel van een pagina te zien, waardoor hij horizontaal moet scrollen.
- Kleine menu-items die moeilijk aan te klikken zijn. Zorg ervoor dat alleen de menu-knop in beeld is. De menu-items verschijnen pas wanneer op het menu geklikt wordt. Zo hoeven de menu-items niet steeds in beeld te zijn en houdt u ruimte over voor belangrijkere zaken.
- Een tekst die niet te lezen is zonder in te zoomen. Inzoomen op mobiel = vervelend. De tekst moet dus goed leesbaar zijn zonder zoomen.
- Te grote afbeeldingen. Een mobiel scherm is een stuk kleiner, dus is het vervelend als een afbeelding het hele scherm in beslag neemt. Zorg dus voor kleinere afbeeldingen, maar ga vooral geen afbeeldingen vermijden. Want: beelden zeggen nog altijd meer dan 1000 woorden.
- Niet relevante informatie. Een landkaartje kan op een computer erg handig zijn om te zien waar u gevestigd bent, maar voor een mobiele bezoeker is zo’n landkaartje vaak erg lastig om overheen te scrollen. Kies er dus voor om dit soort onderdelen weg te laten in de mobiele weergave.
Hoe scoort uw website op deze punten? Ga naar https://search.google.com/search-console/mobile-friendly, vul uw website in en bekijk hoe uw website er op een mobiele telefoon uitziet.